افشاگری در قرآن و حدیث
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
- نویسنده اکبر طهماسبی
- استاد راهنما محمد هادی مفتح
- سال انتشار 1393
چکیده
هدف این پروژه بررسی مسأله ی افشاگری از دیدگاه قرآن و حدیث است . روش جمع آوری مطالب در این تحقیق روش کتابخانه ای است که در هشت فصل تنظیم گردیده است. فصل اول: مفاهیم و کلیات ؛ در این فصل پس از بیان مسأله، سوالات اصلی و فرضی، هدف و... به تعریف لغوی و اصطلاحی افشاگری و برخی از اصطلاحات مختلف پرداخته شده و تا حد امکان ارتباط آن ها با افشاگری بیان شده است. فصل دوم: انواع افشاگری و انگیزه های آن ها ؛ موضوعی که در این قسمت به چشم می خورد،تقسیم بندی افشاگری به دو نوع اخلاقی و سیاسی است و بقیه انواع افشاگری، زیر مجموعه آن ها قرلر گرفته است. در ضمن مفهوم انتقاد، در این بخش ذکر و ارتباط آن با افشاگری بیان شده است. فصل سوم: رازداری و جایگاه تقیه در اسلام ؛ از آن جا که رازداری در مقابل افشاگری قرار دارد، لذا سعی شده در این فصل، مفهومی از رازداری و انواع آن ارائه شود و پیرو همین موضوع به بررسی مفهوم و جایگاه تقیه در قرآن و حدیث پرداخته شده است. فصل چهارم: تحریم افشاگری ؛ پس از بیان مفهوم ، انواع و انگیزه های افشاگری و همچنین بیان مفهوم و انواع رازداری که در مقابل افشاگری است، در این فصل از پایان نامه، به بررسی یکی از احکام افشاگری که تحریم افشاگری است، پرداخته شده و برخی از آیات و روایاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تحریم افشاگری پرداخته و یا آن را مذمت کرده، آورده شده و در پایان، نمونه ای از جلوگیری خداوند از افشا شدن اسرار مومنان، طبق آیات قرآن ذکر شده است. فصل پنجم: جواز افشاگری ؛ یکی دیگر از احکام افشاگری، حلیت و جواز ان است. در برخی از آیات و روایات با به وجود امدن شرایطی، حکم تحریم افشاگری برداشته شده و جواز آن صادر می شود و. حتی گاهی ، طبق آیات و روایات، این امر واجب می شود که در این فصل به بیان این آیات و روایات پرداخته شده است. فصل ششم: افشاگری های خداوند ؛ در این فصل نیز، برخی از آیات که در آن، خداوند به افشاگری پرداخته، آورده شده است. مسأله ای که در این آیات جالب توجه است این است که بیشتر افشاگری های خداوند درباره ی منافقان است. فصل هفتم: سیره ی معصومین (ع) و بزرگان اسلام در افشاگری ؛ در این فصل از نوشته، نمونه هایی از رفتار معصومین (ع) و بزرگان اسلام در مورد افشاگری و هم چنین چگونگی برخورد ان ها با افشاگران آورده شد ه است. فصل هشتم: نتبجه، در پایان نتیجه ای از بحث بیان شده، و امید است چه در این مسأله وچه در مسائل دیگر با بهره گیری اکمل از شریعت ناب پیامبر اسلام (ص)، آیات قرآن، روایات و سیره معصومین (ع)، بهترین شیوه زندگی را برگزیده تا در رسیدن به کمال راه درست را انتخاب کرده باشیم.
منابع مشابه
مولانا و قرآن و حدیث
عمق و گستردگی تفکر و اندیشه مولانا در پیوندی استوار با تسلط وی بر علوم قرآنی است. نگاهی به کثرت مفاهیم قرآنی در مثنوی نشان میدهد که مولانا موجبات رستگاری و نجات انسان را تنها در قلمرو وحی میجوید. مولانا معانی و مضامین آیات قرآن را بهگونهای خلاّق در حکایات خود درج کرده و توجه به این حکایات، بیانگر روشهای تأویلگرایانه مولانا در مثنوی است.
متن کاملزمان موهوم در آیینه قرآن و حدیث
مسئله حدوث و قدم عالم، همواره منشأ منازعات بسیاری میان متکلمان و فیلسوفان اسلامی بوده است. در این میان، فیلسوفان اسلامی متقدم به قِدَم عالم قائل بودند و متکلمان که به حدوث زمانی جهان معتقد بودند، به زمانی مقدم بر عالم نیاز داشتند. برخی از آنان در تبیین حدوث زمانی، زمانی را فرض کردند که ویژگیهای زمان واقعی را نداشته باشد و آن را زمان موهوم نامیدند. متکلمان در اثبات زمان موهوم به بعضی از آیات و ر...
متن کاملمواد پروتئینی در قرآن و حدیث
قرآن کردیم در خصوص بُعد جسمانی انسان که جایگاه و میزبان روح مقدسی است و از جانب خالق یکتا در این کالبد جسمانی دیده شده است، اهتمام ویژه ای دارد. به طوری که در بیش از 300 آیه به طور مستقیم یا غیر مستقیم موضوع غذا و تغذیه مطرح شده است. زیرا بی تردید لازمه رسیدن به کمال انسانی بهرهمندی از سلامت تن و روان است که نوع غذا و روش تغذیه نقش اساسی در تحقق آن ایفا می کند. چنانچه پیامبر اسلام (ص) منشأ بروز ...
متن کاملتأثیر قرآن و حدیث در ادب عرفانی
در این مقاله نخست، مقولهی مهم سیر و سلوک عرفانی و اسفار اربعه که اساس مکتب عرفان بر آن استوار است، از منظر کلام الهی بررسی و تحلیل شده است. در این بخش، با استناد به آیات بسیاری از قرآن کریم که در آنها بهطور صریح یا ضمنی به سیر آفاقی و انفسی انسان برای کمال اشاره شده، ریشه و مبنای قرآنیِ سلوک عرفانی قابل اثبات است. سپس بحث معرفتشناسانهی ولایت و انواع آن اعم از عام و خاص، مقیّده و مطلقه و تکوین...
متن کاملگونهشناسی هدایت الهی در قرآن و حدیث
هدایت، به معنای نشان دادن راه درست مقصد، از واژههای پرتکرار در قرآن و حدیث است. هدایت، گونهای راهنمایی، همراه با لطف و بار معنایی مثبت است؛ ولی گاه به قصد تهکّم برای غیر آن به کار میرود. هدایت کردن خداوند به دو گونه عمومی و ویژه است. هدایت عمومی خداوند، شامل همه آفریدههاست و به سه گونه هدایت فطری، عقلی و تشریعی قابل تقسیم است که هر کدام نیز شاخههای فرعی دیگری دارند. هدایت ویژه خداوند نیز گ...
متن کاملمواد پروتئینی در قرآن و حدیث
قرآن کردیم در خصوص بُعد جسمانی انسان که جایگاه و میزبان روح مقدسی است و از جانب خالق یکتا در این کالبد جسمانی دیده شده است، اهتمام ویژه ای دارد. به طوری که در بیش از 300 آیه به طور مستقیم یا غیر مستقیم موضوع غذا و تغذیه مطرح شده است. زیرا بی تردید لازمه رسیدن به کمال انسانی بهرهمندی از سلامت تن و روان است که نوع غذا و روش تغذیه نقش اساسی در تحقق آن ایفا می کند. چنانچه پیامبر اسلام (ص) منشأ بروز ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023